Hrvatska politička elita ni na početku 21. stoljeća nije naučila
gledati dalje od svog malog, kratkoročnog partikularnog interesa.
Planirana izmjena Zakona o šumama, naime, podsjeća na privatizaciju
čije posljedice bolno osjećamo i danas, budući da se tim zakonskim
prijedlogom legalizira sustavno smanjenje postojećeg šumskog fonda te
pruža prilika pojedincima da nemoralno stječu pravo vlasništva nad
državnim šumama.
Samo nekoliko dana prije 22. svibnja, Svjetskog dana biološke
raznolikosti, Vlada Republike Hrvatske oduševila je sveopće hrvatsko
pučanstvo Prijedlogom Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o šumama
koji je uputila u hitnu saborsku proceduru. Drugim riječima, Vladi se
vraški žuri da što prije donese ovaj Zakon, a obrazloženje je (kao i
uvijek) nemušto. Za divno čudo, obrazloženje za hitnu proceduru ovog
Zakona ovaj put nije usklađivanje s direktivama Europske Unije.
Autor Prijedloga Zakona nije se pretjerano trudio obrazložiti
donošenje ovog Zakona nekim javnim interesom, pa tako u uvodnom dijelu
Prijedloga Zakona govori, citiram: "Predloženim Zakonom o izmjenama i
dopunama Zakona o šumama (NN 140/05), uređuju se prvenstveno
imovinsko-pravna pitanja. Izmjenom članka 51. omogućuje se da Vlada
Republike Hrvatske ne prenosi samo vlasništvo, već i pravo gradnje kod
postupaka izdvajanja šuma i šumskih zemljišta za potrebe izgradnje
poduzetničkih zona, komunalne infrastrukture i dr., te određuje vrsta
prostornog plana odnosno drugog akta na temelju kojeg se smatra da je
utvrđen interes Republike Hrvatske."
Zeleno svjetlo za manipulaciju prostornim planovima
Prevedeno
na svakodnevni jezik, to znači da se predloženim izmjenama Zakona
omogućava manipulacija prostornim planovima u cilju stjecanja
vlasništva nad šumama koje se sada nalaze u državnom vlasništvu te
omogućava prenamjena šumskog u građevinsko zemljište.
Drugim riječima, ovim se zakonskim prijedlogom
ozakonjuje sustavno smanjenje postojećeg šumskog fonda koje predstavlja
iznimno vrijedan resurs...
S obzirom na činjenicu da se u Konačnom prijedlogu Zakona predlaže
izmjena važećeg Zakona o šumama, na način da Vlada RH, odnosno tijelo
koje ona ovlasti može pojedine šume i/ili šumska zemljišta u vlasništvu
Republike Hrvatske izdvojiti iz šumskogospodarskoga područja i
prenijeti pravo vlasništva na drugu pravnu ili fizičku osobu ili
osnovati pravo građenja, postoji opravdana bojazan da će se ovakvim
izmjenama Zakona ugroziti i oštetiti javni nacionalni interes.
Cilj takvih promjena? Nije nužno biti pravni ekspert da bi se
shvatilo da se time omogućava bogaćenje pojedincima s dobrim vezama u
lokalnoj i državnoj upravi i to na način da im se daje zeleno svjetlo
za realizaciju komercijalnih projekata poput, primjerice, izgradnje
poduzetničkih zona. Posebno brine činjenica da će ovaj Zakon omogućiti
manipulaciju prostornim planovima te na taj način otvoriti Pandorinu
kutiju zahtjeva lokalnih zajednica prema smanjenju šumskog područja
prenamjenom u građevinska područja i tzv. poduzetničke zone.
Kratkovidni poslovni interesi - dugoročne posljedice
Sve to
podsjeća na privatizaciju koja je tijekom 90-ih godina prošlog stoljeća
provedena nad društvenim tvornicama, a čije posljedice bolno osjećamo
još i danas. Kao osoba osjetljiva na problematiku zaštite okoliša
usuđujem se tvrditi da se ovim prijedlogom u još većoj mjeri može
oštetiti javni interes jer se ovaj put licencira sa šumama, jednim od
najvećih prirodnih bogatstva Hrvatske, ili zdravim plućima države i kao
takvima neprocjenjivim strateškim resursom u nesigurnim vremenima
globalnih klimatskih promjena koje nam predstoje.
Nevjerovatna je ironija da Vlada kao predlagač Zakona u
uvodnom dijelu tvrdi da za provedbu ovog Zakona nije potrebno osigurati
dodatna sredstva u Državnom proračunu Hrvatske. No, užasna je istina da
ćemo cijenu osiromašenja šumskog fonda kao resursa od primarnog
nacionalnog značaja, a zbog beskrupuloznih kratkovidnih poslovnih
interesa pojedinaca bliskih vlasti, skupo platiti svi mi koji sada
živimo u Hrvatskoj, odnosno oni koji će u Hrvatskoj tek živjeti u
budućnosti.
Hrvatska je zemlja bogata šumskim fondom. Prema osnovnim
podacima o šumskom fondu državnih šuma koji se temelje na
Šumskogospodarskoj osnovi područja iz 1996. godine, ukupni šumski fond
Hrvatske proteže se na 1.991.537 ha. Osim što takav šumski fond
predstavlja ogromno bogatstvo Hrvatske koje obvezuje, i to zbog kakvoće
zraka koji udišemo, posebice zbog sposobnosti šuma da apsorbiraju
negativne čimbenike iz zraka, često se zaboravlja na to da su šume
vrijedna i bogata staništa danas globalno ugroženih biljnih i
životinjskih vrsta.
U našim šumama žive brojne vrste od kojih mnoge spadaju u
zaštićene svojte (biljne vrste koje su proglašene posebno zaštićenim
objektima prirode), ugrožene svojte (biljne vrste koje su u opasnosti
da izumru/nestanu ukoliko potraju postojeći uvjeti koji su prouzročili
drastičan pad populacije), osjetljive/ranjive svojte (biljne vrste koje
uskoro mogu prijeći u kategoriju ugroženih ako negativni uvjeti
potraju) ili pak rijetke svojte (biljne vrste koje su prirodno
zastupljene vrlo malom populacijom ograničenom na posebnom staništu,
odnosno koje su zastupljene na ograničenom zemljopisnom području ili
staništu razasutom po širem području). U hrvatskim šumama rastu vučje
stope, divlje šparoge, mirisne ciklame, zimska preslica, obična
kockavica, tamnocrveni kukurijek, božikovina, hrvatska perunika,
zvjezdasti ljiljan, planinski i obični božur, tisa, mali zimzelen i još
mnogo zaštićenih i rijetkih vrsta.
Održivi razvoj kao deklarativna politika Vlade
Ukoliko ovaj
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o šumama stupi na snagu dopustit će
se prenamjena šumskih područja u poduzetničke zone i građevinska
područja, a to znači nemilosrdnu sječu i krčenje šuma, tešku
mehanizaciju koja gradi prilazne putove i vuče svu potrebnu
infrastrukturu, gomilu ljudi koji odbacuju svoj otpad na rubnim
područjima poduzetničkih zona, zagađenje tla, zraka i vode, porast
vjerojatnosti izbijanja šumskih požara, velike apetite drugih
poduzetnika i investitora koji će željeti ići još dalje, još dublje u
šumska područja s novim poduzetničkim zonama, s novim stambenim i
poslovnim zgradama... Jer, ako je prethodno proširenje bilo omogućeno
drugima, zašto novo proširenje i betonizacija ne bi bila omogućena i
sljedećima? I uvijek s istim opravdanjem – gospodarskim razvojem
Hrvatske...
Zato mi se čini da se iz ovog Prijedloga Zakona
može lako iščitati cinična poruka hrvatske mainstream politike druge
polovice prvog desetljeća 21. stoljeća: I šume ubijaju, zar ne?
Činjenica jest da svi građani Hrvatske priželjkuju gospodarski razvoj
koji će nam svima omogućiti bolji i materijalno sigurniji život. No,
razvijeni svijet (u koji se i sami volimo ubrajati) još se početkom
90-ih godina prošlog stoljeća, odnosno od UN-ove Konferencije o
održivom razvoju koja je 1992. godine održana u Rio de Janeiru, odlučio
za provedbu politike održivog razvoja koja sukladno prvom hrvatskom
Ekološkom leksikonu podrazumijeva "pristup iskorištavanju raspoloživih
resursa i gospodarenje njima tako da se zadovoljavaju današnje potrebe,
ali bez okrnjivanja budućih generacija u zadovoljavanju njihovih
potreba." Konferencija u Rio de Janeiru je definirala smisao sintagme
’održivi razvoj’ kao usklađenost gospodarskog rasta s jedne strane i
racionalnog korištenja prirodnih resursa s druge strane. Koncept
održivog razvoja temelji se na tri područja: ravnomjernom gospodarskom
rastu, zaštiti i očuvanju okoliša te poštivanju i unapređenju
socijalnih i ljudskih prava.
Ovaj Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o šumama
zbog negativnih konotacija po okoliš i zaštitu socijalnih prava
lokalnog stanovništva zasigurno ne predstavlja primjer provedbe
politike održivog razvoja na koju se hrvatska Vlada često voli
pozivati.
Ovaj Prijedlog Zakona nužno nas mora podsjetiti kako korijen
ideje danas globalno raširene predodžbe održivog razvoja potiče još iz
razdoblja prosvjetiteljstva, kad je uočeno da prekomjerna sječa šuma
dovodi do smanjenja prirasta i uništenja šuma.
Iako su zapadni ekonomisti i gospodarstvenici tu jednostavnu
činjenicu zapazili i počeli primjenjivati još u 17. stoljeću, hrvatska
politička elita ni na početku 21. stoljeća, dakle na početku trećeg
milenija, još uvijek nije naučila gledati dalje od svog malog,
kratkoročnog partikularnog interesa.
Izvor:
www.zamirzine.net
Autor: Mirela Holy